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“Made In Sheffield, A Film By Eve Wood” PDF Print E-mail
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Written by Francisco Bernet   
domingo, 16 abril 2006
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“Made In Sheffield, A Film By Eve Wood”, DVD, Plexifilm PLX017, 2005

‘Made In Sheffield, A Film By Eve Wood’, DVD, Plexifilm PLX017, 2005

En el año 2002 el director Michael Winterbottom plasmó en cine el libro escrito previamente por Tony Wilson titulado “24 Hour Party People”, el que ilustraba el agitado movimiento musical de la ciudad de Manchester, prestando especial atención a la evolución y decadencia de Factory Records. El formato era absolutamente cinematográfico y autoreferente, donde existían episodios de lucidez musical teórica reveladores e inspirados.
A pocos kilómetros de la bullante Manchester se ubica Sheffield, ciudad de tradición metalúrgica e industrial, donde también surgió un interesante movimiento desde finales de los ‘70, que por sus características no logró la difusión en los medios masivos en un principio, pero si en los especializados. Mientras en Londres y Manchester el punk y post-punk eran las banderas musicales, en Sheffield estaban dando por muertas las guitarras y el rock, con sus estructuras tradicionales, para dar paso al uso de la electrónica en la música, con piezas musicales creadas a base de instrumentos no musicales. Sheffield definitivamente estaba en otra vertiente y enfoque en el tema.
Siendo la propuesta musical de Sheffield definitivamente más radical, experimental y vanguardista podía esperarse que el material visual que muestra este DVD no sea en estricto un film sino un documental.
Dentro de este contexto el contenido visual del DVD se basa en entrevistas con músicos y personas vinculadas al movimiento vivido en esa ciudad, desde mediados de los años setenta hasta comienzos de los ochenta. La lista de participantes testimoniales es de primera línea: Chris Watson [Cabaret Voltaire, The Hafler Trio], Ian Marsh y Martin Ware ([undadores de The Future, The Human League, BEF y Heaven 17], Jarvis Cocker [Pulp], Ron Wright [Hula] John Peel. Mark Goulthorpe [Artery], Andy Gill [periodista del periódico musical ingles NME], Paul Bower [2.3], Stephen Singleton [Vice Versa y ABC], etc.
Como en toda ciudad del Reino Unido con un desarrollo musical interesante, se destaca el rol que jugaron los medios, como es el caso de el pub The Limit y el fanzine Gunrubber, en la difusión y apoyo a los artistas locales. Las entrevistas se complementan con extractos de presentaciones y videos musicales de la época, potenciando el contenido informativo.
Se incluyen como extras las presentaciones en vivo de Viceversa, Artery y I’m So Hollow, entre otros, más un corto con material fotográfico de las bandas acompañado de música de The Future.
Sitios de interés www.plexifilm.com y www.sheffieldvision.com

Texto Francisco Bernet
Abril 2006

 

In the year 2002 director Michael Winterbottom shaped in a film the book written previously by Tony Wilson titled ‘24 Hour Party People’, that illustrated the anxious musical movement of the city of Manchester, rendering special attention to the evolution and decay of Factory Records. The format was absolutely cinematographic and self referring, where lucid theorical musical episodes exists, inspired and revealers.
To few miles from the emergent Manchester, Sheffield is located; a city of metallurgical and industrial tradition, where also an interesting movement arose in the late 70s, which by its characteristics when started did not have a wider diffusion in the massive media, but in the specialist one. While in London and Manchester punk and post-punk were the musical flags, in Sheffield they were giving by dead the guitars and rock with its traditional structures, to take step to the use of electronica, creating musical pieces with nonmusical instruments. Sheffield definitively was in another slope and approach in the subject.
As Sheffield’s musical proposal was definitively more radical, experimental and avant-garde, we could hope that the visual material that shows this DVD is not in strict a film but a documentary one.
Within this context the visual content of the DVD is based on interviews with musicians and related people to the musical movement that was taking place in that city, since the mid seventies up to the early eighties. The lists of testimonial participants are well known artists: Chris Watson [Cabaret Voltaire, The Hafler Trio], Ian Marsh and Martin Ware ([founder members of The Future, The Human League, BEF and Heaven 17], Jarvis Cocker [Pulp], Ron Wright [Hula] John Peel. Mark Goulthorpe [Artery], Andy Gill [journalist of the English music paper NME], Paul Bower [2.3], Stephen Singleton [Vice Versa and ABC], etc.
Like in every city of the United Kingdom with a stunning musical development, it stands out the roll that played the media, as it is the case of the pub The Limit and the Gunrubber fanzine, in the diffusion and support to the local artists. The interviews complement with extracts of performances and musical videos of that period of time empowering the informative content.
The live presentations of Vice versa, Artery and I’m So Hollow are included like extras, among others, plus a short film with photographic material of the bands scored by The Future’s music.
Links of interest www.plexifilm.com and www.sheffieldvision.com

Text Francisco Bernet
April 2006

 

Last Updated ( lunes, 17 abril 2006 )
 
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