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Written by Guillermo Escudero   
Monday, 09 May 2005
nnnj_interior_entrevista.jpg  

nnnj [se pronuncia “inch”] es un canadiense de Montreal que produce varios estilos como el dub, hip-hop, soul y downtempo. Su música está salpicada de sampleos y procesa digitalmente los sonidos que reconvierte entregando matices sugerentes.
Sus influencias son otros músicos que pertenecen a la escena de Brooklyn como DjOlive y Bruno Amstad, con quienes participa en el proyecto LUNCHBOX. También realiza música improvisada sin un grupo determinado y en la vertiente electrónica más dura, es miembro del cuarteto “Tourette”.
La música de nnnj posee un cálido ambiente y un sabor distintivo a medio camino entre el sonido urbano y la cultura oriental. El próximo disco de nnnj “Monkey-Straddle” a editarse en The Agriculture en junio próximo es una buena prueba de ello. Más info. at www.theagriculture.com; www.lunchbox.li; y en www.suddeninfant.com

nnnj [pronounced “inch”] is based in Montreal, Canada who showcase different genres as dub, hip-hop, soul and downtempo. His music is sprinkled of samples and processed sounds through software that are reconverted giving suggestive shades.
His influences are other musicians who belong to the Brooklyn scene in the likes of DjOlive and Bruno Amstad, with whom he participates in the LUNCHBOX project. Also he’s into the improvisation with no regular groups and he is member of a quartet called ‘Tourette’ which is in the electronic/punk vein.
nnnj’s music has a warm feeling and a distinct flavor in a mid way between urban sound and Eastern culture. The forthcoming album of nnnj’s ‘Monkey-Straddle’ to be released in June is a good example of it. More info. at www.theagriculture.com; www.lunchbox.li; and www.suddeninfant.com

 

El tema “Fiji geesus” tiene bellas líneas melódicas y una influencia de música del oriente. ¿Tú tienes algún especial interés en la cultura oriental?

“Me pregunto cuál es el sampleo original. A veces estoy sorprendido por la corta vida que tienen mis células del cerebro:-)
En realidad no te puedo decir de donde salió la fuente original de la flauta, pero ya ‘veo’ lo que pudiste escuchar. Este fue un inusual y largo sampleo que utilicé, creo que de alguna manera simplemente ocurrió. El tema ‘Fiji geesus’ tiene que ver con el entretenido tambor de fondo y la guitarra, así como también el extraño instrumento que suena como una oveja en la introducción de este corte. Hace un año y medio atrás un amigo mío estaba muy interesado en el ‘tambor del bolero de Ravel’ que ocupó Björk en uno de sus temas. Nunca pude coger su punto y puede que sea muy interesante, pero también he intentado usar un archivo que tiene el mismo sentido [por cierto, no con un sampleo de Ravel] y así fue la forma cómo se gestó este tema. En realidad por ahora no me puedo imaginar que nadie deje de escuchar el tambor. Hacia el final del track la flauta empieza a introducirse y de hecho no cubre al resto del tema, lo que le da un agradable gusto levemente extraño. Es tal la claridad de la melodía que simplemente vuela como fondo en el tema”.<br>
Sí, realmente me gusta la música oriental.

“Monkey-Straddle” tiene un interesante arreglo en guitarra y un baño de línea de teclados ambientales. ¿Cómo estos dos sonidos se combinan? ¿El título del tema tiene algún significado en especial?

“Aunque el teclado no es un teclado, pero entonces ¿qué es lo que es? La mayoría de los sampleos normalmente tienen un largo proceso con DSP [procesamiento digital de la señal] antes de utilizarlos. Me gusta mucho jugar con los sonidos antes de ponerlos en los arreglos, sobre éstos no te puedo decir de donde vienen. OH! y eso del ‘baño’ fue de hecho un coro masculino. Traté de resolver como estos dos sonidos se combinaron [escucho los temas mientras respondo las preguntas] y no puedo pensar de nada que sea sino, el hecho concreto de que ambos lo hacen bastante bien.
El título de la canción ‘Monkey-Straddle’ que también es el título del álbum tiene ahora un significado, pero uno distinto a cuando lo escogí. El arte del CD es un acercamiento con scanner de mi piel y como podrás imaginarte, fue como una horcajada para obtener con el scanner ciertas partes, como la interna de la rodilla o de la espalda sin poder moverse. Entonces es ahí cuando el mono tiene que montar a horcajadas :-)
Pero cuando escogí el nombre tenía más que ver con como me gusta estirar y desmontar los sonidos y sampleos”.

¿Cuándo comenzaste a producir tu música?

“¿Realmente lo he hecho? Sólo estoy tocando por ahí. Es quizá como el juego de computador que nunca jugué. Cuando era un muchacho joven no me gustaban los videos juegos y aún no me agradan. Tetris es el único video juego con el que podría estar más de 20 minutos. Quizá producir música en el computador es una clase de compensación por esta falta de cultura. Algunas transformaciones entre distintas partes de los temas son como las clave en los juegos de computador. Al principio no suena del todo bien, entonces debes encontrar la puerta que te permitirá pasar por encima de éste. A veces toma horas e incluso días. Puedo imaginar que es la misma energía que tu tienes si intentas luchar contra el dragón que tiene presa a la princesa en el calabozo de la torre del castillo”.

¿Qué clase de sonidos te interesan samplear?

“Wow, esta es una difícil pregunta! Hubo un tiempo que tenía la regla de acero de no usar nunca sampleos que no fueran grabados por mí. Obviamente esta vez no fue así (¡ha-ha!).
Quizá ahora tengo algunas reglas no escritas que dicen lo que no voy a samplear y todo lo demás está permitido. No me gusta samplear música que me agrade mucho. Supongo que alguna vez DjOlive dijo esto. Debo suponer que es más bien una leyenda urbana de los productores laptopistas, pero es una buena en cualquier caso. La idea de tomar el sampleo de un viejo disco y hacer algo nuevo con él es como rescatar un sonido y darle una nueva vida. Y algún día alguien podrá pensar lo mismo sobre mi disco y darle también una nueva vida al samplearlo. Pero si es por la misma razón, espero que no sea muy sampleado con frecuencia. Yo produzco muchos sonidos”.

¿Tienes algún proyecto paralelo?

“Todo lo que hago son proyectos paralelos en un sentido positivo. No hago nada que me guste menos y si eso pasa terminaría de hacerlo ahora mismo!
Hago muchas cosas diferentes. “Monkey-Straddle” es un proyecto que es ‘científicamente computarizado que te haga pensar que puedes bailarlo’ [como lo dice mi compañero de sello David Last]. Cabe perfectamente en el catálogo de theAgriculture [www.theagriculture.com]. Me encanta producir para este sello porque estos tipos me dejan hacer lo que a mi me gusta y en la forma a como yo lo escucho. Para este mismo sello produjimos un disco con LUNCHBOX [www.lunchbox.li] que es un trío con Bruno Amstad [en voz] y DjOlive [en las tornamesas]. Supongo que hicimos un buen disco de downtempo que no puede ser descrito en ningún estilo. Trabajar con DjOlive y Bruno Amstad me siento como tomando clases con los que considero mis garúes. Estos dos tipos tienen tal sentido de la música.
Aparte de la cosa downtempo también estoy fuertemente interesado en la música de improvisación. Improvisar es como pasar un rato con algunos amigos, pedir un trago y empezar una conversación. Si te conectas, repentinamente te vas a encontrar con una entretenida conversación si una meta distintiva, pero con muchas opciones que puedes tomar y si no te conectas, te podrías ir a casa y pensar ‘¡qué es lo que estaba hablando ese tipo!’ También hay un proyecto que podría ser descrito como semi punk-electrónico que es un cuarteto que se llama ‘Turette’ compuesto por Urban Lienert [bajo], Lionel Friedli [batería], quien también toca en uno de los temas de ‘Monkey-Straddle’, Suddeninfant [www.suddeninfant.com] en las tornamesas y yo en la electrónica y gritos. Es una banda que suena muy fuerte y es muy divertida”.

Guillermo Escudero
Mayo 2005

 

‘Fiji geesus’ it has gorgeous melody lines and an Eastern music influence. Do you have any special interest in the Eastern culture?

“I wonder what the original sample is. Sometimes I'm really amazed how short-lived my brain cells are :-)
I actually can't even tell you where the original source of the flute is taken from, but I totally ‘see’ what you hear. It's an unusually long sample I use there, it kind of just happened to be in there somehow. The track ‘Fiji geesus’ to me is more about that funny snare drum in the back and the guitar and also the weird instrument that sounds like a goat in the intro. Some 1.5 years ago a friend of mine was so amazed that Björk uses a ‘Ravelian-bolero-snaredrum’ on one of her tracks. I actually never quite got his point and what should be so great about it but I've tried out to also use a file that has the same feel [not with a Ravel sample by the way], that's how this track started to get together. By now I actually can't imagine anyone really hears the snare drum anymore. The flute came into the track at the very end, and it actually doesn't quite match the rest which gives it a nice and slightly strange taste. It's such a clear melody it just fly’s over the backing track.
Yes, I really love Eastern music.”

‘Monkey Straddle’ has interesting guitar arrangements and a wash of ambient keyboard lines. How these two sounds blend together. The song title has a special meaning?

“The keyboard ain't keyboards though, but now what is it then? Most of the samples usually take a long journey through lots of DSP [digital signal processing] before I use them. I love to tinker with sounds for a long time before I put them in arrangements. these ones I really can't tell what they originally where- Oh!, some of the ‘wash’ was in fact a male choir. I try to figure out how these two sounds blend together [I'm listening to the tracks while answering the questions] and I can't think of anything but the plain fact that they do quite well.
The song title ‘Monkey straddle’, which is also the title of the album has a meaning to me now, but a different one than it had when I picked it. The artwork of the CD is all close-up scans of my skin, and as you can imagine, it was quiet a straddle to get certain parts like the inner side of your knee or your back on the scanner without moving for a while. So that's when the monkey had to straddle ;-)
But when I picked the name it was more about how I like to stretch and straddle sounds and samples.”

How did you get into producing?

“Did I really? I'm just playing 'round. It's maybe like the computer game I never played. When I was a young kid I never liked the whole video-game thing, and I still can't relate to it. Tetris is about the only computer game I can spend more than 20 minutes with. Maybe producing music on the computer is a compensation for this lack of culture. Some transformations between different parts of tracks is like the key passages in computer games. In the beginning it doesn't sound right at all, so you have to find the door, the way to get over it. It takes hours, even days sometime. I can imagine it's the same energy you have if you try to fight the dragon that guards the princesses dungeon in the castle’s tallest tower.”

What kind of sounds are of your interest in order to sample them?

“Wow, that's a tough question! - there was a time I had the iron rule of never use samples which I did not record myself. Obviously this time is over (ha-ha).
Maybe now it's more that I have some unwritten rules what not to sample and everything else is allowed. I don't like to sample music from records I love too much. I guess DjOlive once said he used to sample only from records he doesn't like. Or DjOlive said someone once said that. It's more a laptop producers Urban Legend I guess, but a good one! the idea of taking a sample from a cheesy record and make something new with it is like rescuing a sound and giving it a new life. And then one day someone might think the same about my record and give the sample yet another life. But if it's for the same reason I hope I won't be sampled too often. Lots of sounds I produce myself.”

Do you have any side-projects?

“Everything I do is a side project in a positive sense. I don't do anything I like less. If that happens I'd stop doing it right away!
I do many different things. ‘Monkey-Straddle’ is a project which is ‘scientifically computed to make you think you can dance’ [as Label fella David Last says]. It fit's right on theAgriculture’s [www.theagriculture.com] catalogue. I love to produce for this label 'cause those guys let me do what I love, the way I hear it. For the same label we produced a record with LUNCHBOX [www.lunchbox.li], a trio with Bruno Amstad [vocals] and DjOlive [turntables]. I guess we created a nice downtempo record which can’t be really described with any genre name. To work with DjOlive and Bruno Amstad felt like taking classes with my gurus to me. These two guys have such a great sense of music.
Besides the downtempo thing I'm also strongly interested in improvised music. To improvise is like hanging out with some friends, order a drink and start a conversation. If you connect you suddenly find yourself in an interesting conversation with no distinct goal but a lot of options where it can take you, and if you don't connect you might go home and think ‘what was that guy talking about??!!’. Then there is also a project which could be described as semi-electronic-punk, a quartet called ‘Tourette’ comprised of Urban Lienert [bass], Lionel Friedli, who also plays on one of the ‘Monke-Straddle’ tracks [drums], Suddeninfant [www.suddeninfant.com] [turntables] and myself [electronics and screams]. It's a really loud and funny band.”

Text Guillermo Escudero
May 2005

 

Last Updated ( Wednesday, 29 March 2006 )
 
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