Advertisement
Home
Interviews
Blog
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Audio
Podcast
Links
Info
Contact Us
Podcast
Syndicate
feed image
Home arrow Interviews arrow Territoire
Territoire PDF Print E-mail
User Rating: / 0
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
Sunday, 24 June 2018
territoire_interior_entrevista.jpg







El francés Olivier Arson nacido en París y desde hace algunos años establecido en la escena de vanguardia madrileña, es un compositor y productor que crea música para películas, danza y teatro.
Con su proyecto Territoire ha lanzado tres álbumes en el sello Envelope Collective de Madrid, del que es co-fundador.
Arson propone una música intimidante e inmersa en el dark generando atmósferas cautivadoras y escalofriantes, a base de dispositivos analógicos y digitales.
Esta entrevista se gatilla por su nuevo álbum “Alix” (Humo, 2018). Agradecimientos a Ed Benndorf de Dense con base en Berlín, por su permanente apoyo con la gestión de la presente entrevista.
http://trrtr.com, http://olivierarson.com, https://www.youtube.com/watch?v=QAdsPYSLny8&feature=youtu.be, https://soundcloud.com/txrrxtxxrx/sets/qbwluo0ortjx/s-709TD

 

   

 

Frenchman Olivier Arson, born in Paris and based for some years in Madrid's avant-garde scene, is a composer and producer who creates music for films, dance and theater.
With his project Territoire he has released three albums on the Envelope Collective label in Madrid, of which he is co-founder.
Arson proposes an intimidating and immersed music in the dark generating captivating and chilling atmospheres, based on analog and digital devices.
This interview is triggered because of his new "Alix" album (Humo, 2018). Thanks to Ed Benndorf of Dense based in Berlin, for his ongoing support and coming out with this interview.
http://trrtr.com, http://olivierarson.com, https://www.youtube.com/watch?v=QAdsPYSLny8&feature=youtu.be, https://soundcloud.com/txrrxtxxrx/sets/qbwluo0ortjx/s-709TD

¿Hay alguna diferencia cuando haces música para películas, baile o teatro en relación con tu propia música?

“Se siente muy diferente porque cuando te encargan la música siempre está ligada a las ideas de un tercero y a la estructura misma del trabajo que estás componiendo. También tienes que lidiar con muchas limitaciones, como el tiempo y el presupuesto, e idealmente, la libertad con los proyectos personales es total. Sin embargo, en el futuro me encantaría difuminar esta separación, por lo que la música para películas o el teatro parece un trabajo totalmente personal. Estoy trabajando en ello”.

¿Cómo surgió la idea de trabajar con Oscar Mulero que viene de un background aparentemente diferente del tuyo?

“Los primeras demo de “Alix” (Humo, 2018) tenían este feeling tecno, así que pensé que sería bueno trabajar con un verdadero experto. Todo fue muy natural y estoy muy contento y orgulloso de haber tenido la oportunidad de formar equipo con él, quien tomó muy en serio el proyecto y trabajó mucho en él”.

¿Cómo ha sido la experiencia de llavar adelante un sello como Enevelope Collective? Recuerdo que he realizado reseñas en loop.cl de discos de Cello + Laptop y de Ann Deveria.

“E/C no está muerto, sólo que nos lo hemos tomado con más calma. ¡Espera muy pronto un nuevo LP de Ann Deveria!”

¿Qué bandas o artistas han influenciado en tu música?

“El trabajo del fotógrafo francés D'Agata fue absolutamente fundamental para la representación mental que tenía para “Alix” y me sirvió de brújula durante todo el proceso. Los temas musicales de Mulero también fueron una inspiración para el disco”.

La narrativa en “Alix” (Humo, 2018) se relaciona con la historia de esclavitud. ¿Nos podrías contar algo más de ésta y por qué te interesante en ella?

“No quería hablar de mí en este disco y, después de comenzar a experimentar con la voz, pensé que había nacido un personaje. Se sentía como una persona sumisa que había sufrido mucho y que de alguna manera comenzó a resonar con lo que sentía acerca de la esclavitud. Creo que está presente en todas partes, desde las modernas estrategias de alienación hasta el simple y viejo trabajo forzado, o a través de formas más contemporáneas como la trata de personas. Parece tan profundamente arraigado en nuestra especie que es realmente desalentador”.

Guillermo Escudero
Junio 2018

 


 

 

Are there any differences when you make music for movies, dance or theater in relation with your own music?

"It feels very different because commissioned music is always bound to the ideas of a third party and the very structure of the work you’re scoring. You also have to deal with many constraints like time and budget, and ideally with personal projects freedom is total. Still, in the future I would really love to blur this separation so music for films or theater actually feel like a fully personal work. I’m working on it."

How did the idea of working with Oscar Mulero come out about considering that he has apparently a different background from yours?

“The first demos of Alix had this techno feel to it so I thought it would be nice to work with a real expert. It all went very naturally and I’m very glad and proud I had this opprotunity to team up with him. He took the project very seriously and worked a lot on it.”

How it has been the experience of running a label like Envelope Collective? I remember publishing on loop.cl reviews of albums by Cello + Laptop and Ann Deveria.

“E/C is not dead, we’ve only slow-downed a bit. Expect a new Ann Deveria LP very soon!!”

Which bands or artists have influenced you in your music?

"The work of french photographer D’Agata was absolutely pivotal to the mental representation I had for Alix and it served as a compass during the whole process. Music wise Mulero’s tracks were also an inspiration for the record."

The narrative on "Alix" is related to a story of slavery. Could you tell us more about this and why are you interested in?

"I didn’t want to talk about myself in this record and after I started experimenting with the voice, I thought a character had born. It felt like a submissive person who had suffered a lot and somehow it started to resonate with how I felt about slavery. I think it is present everywhere, from modern alienation strategies to plain old forced labour, or through more contemporary forms like human trafficking. It seems so deeply rooted in our specie that is really disheartening."

Guillermo Escudero
June 2018

 

 

Last Updated ( Sunday, 24 June 2018 )
 
< Prev   Next >
Imágenes al azar
No Images

creative commons