Advertisement
Home
Interviews
Blog
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Audio
Podcast
Links
Info
Contact Us
Podcast
Syndicate
feed image
Home arrow Interviews arrow Gudrun Gut
Gudrun Gut PDF Print E-mail
User Rating: / 0
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
Sunday, 13 January 2019
gudrun_gut_interior_entrevista.jpg

gudrun_gut_interior_entrevista2.jpgPhoto credits: M. v. Kummer 

Gudrun Gut es una de las figuras clave en los albores de la música industrial alemana a principios de los '80, luego se incorporó a la no wave, la música electrónica y el indietronics. Agitadora feminista, organizadora de festivales, músico, emprendedora, artista de performance, DJ, presentadora de radio, una de las fundadores de Ocean Club (donde milita Thomas Fehlmann), organización que promueve la música de Berlín, embajadora cultural y directora de su sello Monika Enterprise.
Fue miembro en los comienzos de Einstürzende Neubauten y una de las fundadoras de las bandas Mania d., Malaria! and Matador.
En su carrera en solitario ha editado hasta ahora tres álbumes por su sello Monika Enterprise: “I put a records on” (2007), “Wildlife” (Monika Enterprise, 2012) y “Moment” (2018). Este último disco fue el motivo que gatilló esta entrevista con el apoyo de Ed Benndorf de la distribuidora de Berlín, Dense.
Ha realizado varias colaboraciones junto a Myra Davies, Beate Bartel y junto a la finlandesa Antye Greie crearon el proyecto Fraktion con el que sacaron los álbumes “Baustelle” y “Rekonstruktion”.
“Moment”, su más reciente disco, reúne la cold wave, synth-pop, entre otras combinaciones inclasificables, con su voz sensual y oscura y mientras nos dejamos llevar por los ritmos seductores, asoman las comprimidas, sombrías y gruesas líneas del sintetizador. La mente creativa de Gudrun Gut tiene larga vida.
https://monikaenterprise.bandcamp.com, www.gudrungut.com, http://www.monika-enterprise.de/artists/gudrun-gut

 

   

 

Gudrun Gut is one of the key figures of the German Industrial music in the early 80’s, then she works in the fields of No Wave, Post-Punk, Techno and Indietronics.
Feminist agitator, festival organizer, musician, entrepreneur, performance artist, DJ, radio presenter, one of the founders of Ocean Club (along with Thomas Fehlmann), an organization that promotes music from Berlin, cultural ambassador and owner of the Monika Enterprise label.
In the early days she was a member of Einstürzende Neubauten and one of the founders of the bands Mania d., Malaria! and Matador.
In her solo career she has so far released three albums on her Monika Enterprise label: "I put a records on" (2007), "Wildlife" (Monika Enterprise, 2012) and "Moment" (2018). The last album was the reason that triggered this interview with the support of Ed Benndorf from Berlin’s Dense distributor.
She has made several collaborations with Myra Davies, Beate Bartel and along with Finnish Antye Greie artist created the Fraktion project with which they released the albums "Baustelle" and "Rekonstruktion".
"Moment", her latest album, gathers the cold wave, synth-pop, among other unclassifiable combinations, with her sensual and dark voice, and while we let ourselves be carried away by the seductive rhythms, the compressed, somber and synthesizer thick lines emerge. Long life to Gudrun Gut’ creative mind!
https://monikaenterprise.bandcamp.com, www.gudrungut.com, http://www.monika-enterprise.de/artists/gudrun-gut

 

En los comienzos de Einstürzernde Neubauten fuiste miembro de esa banda. Cuéntanos, ¿qué influencia tuvo el muro de Berlín en la música que ustedes hicieron por aquellos días?

“La escena en Berlín Occidental era pequeña e intentábamos entretenernos. Nos acostumbramos a la pared y convivimos con ella. No había “Umland” (entorno suburbano) y la ciudad era nuestro patio de recreo. Hay muchos libros al respecto y recomendaría “B-Movie”, una película con material documental de esa época y la escena musical”.

¿Cuando se formó Malaria! (sólo por mujeres) el contexto social era muy distinto al de hoy, o hay una similitud a los movimientos actuales que reinvidican los derechos de las mujeres?

“Berlín fue bastante político en los años ‘70 y tuvo un gran movimiento feminista. Seguro que nos afectó. Aunque formamos la banda porque queríamos. Es una pena que aún tengamos que discutir esto. Hay tantas bandas masculinas que nunca se hicieron esta pregunta. Y todavía no hay derechos iguales para las mujeres en este mundo".

¿Qué efecto tuvo la caída del muro en la escena de la música electrónica en Berlín?

“Tuvo un gran efecto en la vida nocturna en general: nuevos clubes, nuevos espacios. Berlín siempre tuvo una animada vida nocturna y con los nuevos espacios y la nueva situación con la reunificación hubo lujuria por la fiesta en todas partes. La lujuria por celebrar la nueva Berlín. La Love Parade, el techno y una nueva lujuria por la vida”.

¿Cómo surge la idea de crear tu sello Monica Enterprise?

"Fundé Monika Enterprise en 1997. Conseguí los fantásticos temas de los Quarks y traté de encontrar un sello para ellos, pero me di cuenta de que ya no existía un sello indedendiente de primera línea. Así que empecé con Monika en las memorias de mi amado pez dorado que murió el mismo año. Me concentré en la indietrónica y miré a las productoras femeninas desde aquel el primer momento.
1997 fue el año de los cambios y en ese entonces muchos sellos comenzaron en Alemania”.

¿Cuál fue el propósito de incluir covers en tu último disco "Moment" (diciembre, 2018) como "Baby I Can Drive My Car" (The Beatles) o "Boys Keep Swinging" (David Bowie)?

“Siempre tuve un cover en mis álbumes solistas y esta vez quedó claro que tenía que ser David Bowie. Siempre fui una gran fan. Tuve la oportunidad de unirme al círculo de Sonos Bowie Songline organizado por Michael Venker y formé parte de éste en la ronda de Berlín con Michael Rother, Toni Visconti, Alison Goldfrapp. Con este propósito es que me metí realmente en las cosas de Bowie. Pensé que los chicos siguen haciendo swing y este tema es muy apropiado. Me encanta esta canción. El tema de The Beatles no es un cover, sino que solo incluí una línea”.

¿Con qué otras formas de arte combinas tu música?

“¿La música no es suficiente arte? ¡Aha! Mucho trabajo para escribir, conceptualizar, programar y producir un álbum. Pero estudié comunicación visual y estoy seguro de que esto tiene un impacto en mi vida como artista.
Hice los videos para mis últimos shows en vivo. Escribo letras”.

¿Podrías contarnos sobre alguno de tus futuros proyectos?

"Acabo de lanzar mi nuevo álbum en solitario, tengo un nuevo show y tocaré algunos conciertos en vivo. Estamos planeando una gira por Asia en mayo. Además de eso, tenemos una colaboración teatral con Monika Werkstatt y el Showcase Beat le Mot en el teatro Hebbel de Berlín que se estrenará a finales de febrero de 2019*. Estoy trabajando en un remix para Paul Frick en este momento, y él hará uno para mí. Vendrán muy pronto remezclas de “Moments”!
* https://english.hebbel-am-ufer.de/programme/schedule/2019-02/showcase-monika-werkstatthau1/4228 

Guillermo Escudero
Enero 2019


 

 

In the early days of Einstürzernde Neubauten you were a member of this band. Please tell us what influence the Berlin Wall had on the music you did in those days?

“The West Berlin scene was small, and we tried to entertain ourselves. We got used to the wall and lived with it. There was no “Umland” and the city was our playground. There are many books about it and I would recommend “B-Movie” a film with documentary material from that time and the music scene.”

When Malaria! was formed! (only by women) was the social context very different from today's, or is there a similarity to the current movements that reinforce the rights of women?

“Berlin was quite political in the 70s and had a big feminist movement. It sure did affect us. But we just did the band because we wanted to. It’s a shame that we still have to discuss this. There are so many male bands who never got ask this question. And there are still no equal rights for female in this world.”

What effect did the fall of the Berlin wall had on the electronic music scene in Berlin?

“It had a big effect on the nightlife in general - new clubs - new spaces! Berlin always had a lively nightlife and with the new spaces and the new situation with the reunification there was the lust for party everywhere. - The lust to celebrate the New Berlin. The Love Parade, Techno and a new lust for life.”

How did the idea of creating Monica Enterprise label came about?

“I founded Monika Enterprise in 1997. I got theses fantastic tracks by the Quarks and tried to find a label for them but realized there was no such frontline indie label at all anymore. So I started Monika in memoir of my beloved goldfish who died the same year. I concentrated on indietronics and looked female producers from the very first moment.
1997 was the year of changes and a lot of labels started around then in Germany.”  

What was the purpose of including covers on your last album "Moment" (December 2018) as "Baby I Can Drive My Car" (The Beatles) or "Boys Keep Swinging" (David Bowie)?

“I always had a cover version on my solo albums and this time it was clear that it had to be David Bowie. I was always a huge fan. I had the opportunity to join the Sonos Bowie Songline circle and was part of it in the Berlin round with Michael Rother, Toni Visconti, Alison Goldfrapp, hosted by Michael Venker. I really dogged into the Bowie material for this. I thought boys keep swinging has a fitting gender issue. Love the song.
The Beatles is not a cover - I just switched a line.”


With what other forms of art do you combine your music?

“Is music not enough art? ha. Lots of work to write, concept, program and produce an album. But I did study visual communication and sure this has an impact in my life as an artist. I did do the videos for my last live shows.
I do write lyrics.” 

Could you tell us about one of your future projects?

“I just released my new solo album, I have a new show and so i will play some live gigs, we are just planning a tour in Asia in May. On top of that we have a theatre collaboration with Monika Werkstatt and Showcase Beat le Mot at the Hebbel theatre in Berlin which will be premiering end of February 2019*. I am working on a remix for Paul Frick at the moment- and he will do one for me. Moment remixes coming soon!.”
* https://english.hebbel-am-ufer.de/programme/schedule/2019-02/showcase-monika-werkstatthau1/4228  

Guillermo Escudero
January 2019

 

 

Last Updated ( Sunday, 20 January 2019 )
 
< Prev   Next >
Imágenes al azar
No Images

creative commons