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Written by Guillermo Escudero   
Sunday, 25 March 2007
rapoon_interior_entrevista2    

Robin Storey aka Rapoon tiene una extensa carrera musical con más de 40 discos editado en Staalplaat, Soleilmoon, Syntantic, Caciocavallo, Gracia Territori Sonor, entre otros sellos.
En 1979 Storey fundó el grupo Zoviet France junto a Andy Eardley y Mark Spybey con quienes trabajó 12 años hasta que en 1992 comienza a trabajar como Rapoon y ha colaborar con otros artistas.
Aparte de ser músico Storey quien reside cerca de Newcastle Upon Tyne, es pintor y también trabaja en la realización de videos.
Rapoon explora vastos ambientes a los que va agregando texturas extraídas de diversas fuentes como cantos femeninos del medio oriente, música tradicional rusa, ritmos tribales, sonidos que son deconstruidos con la electrónica análoga y digital.
En 2006, junto a Mark Spybey trabajan nuevamente juntos después de largo tiempo en un proyecto denominado The Reformed Faction of Soviet France y luego renombrado como Reformed Faction con el que editaron el álbum “Vota” [Klanggalerie, 2006]. Los trabajos más recientes de Rapoon  y también el año pasado se edita en el sello brasilero Essence Music, el larga duración “From Shadows Sleep”, “Mental Travellers” [Indiestate 2006] y “Church Road” [Tantric Harmonies, 2006]
www.essence-music-com y www.pretentious.net/Rapoon

 

Robin Storey aka Rapoon has an long musical career with more than 40 albums, plus collaborations released on Staalplaat, Soleilmoon, Syntantic, Caciocavallo, Grace Territori Sonor, amongst other labels and numberless appearances in compilations and collaborations.
In 1979 Storey founded Zoviet France alongwith Andy Eardley and Mark Spybey and worked together for 12 years until 1992, when he started to work as Rapoon and collaborated with other artists. Apart from being musician, Storey -who lives nearby Newcastle Upon Tyne-, he is a painter and also works on videos doing short films.
Rapoon explores vast atmospheres adorned with textures of diverse sources like female singings of the Middle East, Russian folk music, tribal rhythm, sounds that are deconstruct with analog and digital electronics.
In 2006, alongside Mark Spybey they started to work again after a long period in a project called The Reformed Faction of Soviet France and promptly renamed Reformed Faction, releasing the album ‘Vota’ [Klanggalerie, 2006]. The more recent releases of Rapoon are ‘From Shadows Sleep’ released on the Brazilian Essence Music imprint; ‘Mental Travellers’ [Indiestate 2006] and ‘Church Road’ [Tantric Harmonies, 2006].
www.essence-music-com y www.pretentious.net/Rapoon

¿Hay alguna diferencia en tu forma de trabajar con instrumentos análogos en tus comienzos y ahora con el laptop?

“Sí, hay diferencias, pero constantemente estoy tratando de trabajar con nuevas formas porque me ayuda creativamente a tener un nuevo enfoque y dirección. En mis comienzos había menos posibilidades. Era un gran logro ser capaz de tener una grabadora de cuatro pistas de segunda mano y poder realizar múltiples capas de sonidos y crear temas en éstas, lo que ahora parece ser una moda muy mal copiada. Sin embargo, hay una energía y espontaneidad en ese mismo enfoque que a veces puede perderse, cuando los métodos para trabajar se tornan más complejos. Es por ello que permanentemente intento y cambio o introduzco nuevas formas de trabajar, de tal manera que allí esté el elemento de incertidumbre y también de descubrimiento inherente en las composiciones, como todos los métodos críticos de composición que llegan con la madurez.
En estos días utilizo Pro-Tools como mi grabadora, mezcladora y programa de composición, porque me resulta muy fácil de usar y no se entromete en el proceso creativo, lo que puede llegar a ser un problema con otro programa de secuencias Audio/midi. Pro-Tools simplemente reemplaza a toda una maquinaria analógica y te permite utilizarlo casi de la misma forma como el equipo que reemplaza. Me encanta experimentar y no he dejado de lado el hardware, sólo he cambiado algunos equipos que uso, pero mantengo algunos viejos que son mis favoritos, ya que tienen una manipulación sonora única y características de diseño”.

Nos puedes contar acerca de The Reformed Faction of Soviet France y que fue  renombrada como Reformed Faction que lo integran ex miembros de Soviet France [Andy Eardley, Mark Spybey y tú]. ¿Estás todavía involucrado en este proyecto y cuál fue el propósito de esta reunión?

“Inicialmente estábamos interesados en ver si podíamos trabajar juntos nuevamente y quizá producir algunas interesantes colaboraciones. Nuevamente todos vivimos en la misma área [cerca de Newcastle Upon Tyne], por lo que era fácil reunirnos y comenzar a grabar. Creo que el primer álbum produjo buenos resultados pero la principal cosa de esa reunión fue el desarrollo de una sociedad para trabajar entre Mark Spybey y yo. Ambos nos encontramos trabajando en similares ondas, pero quizás más importante fue un mismo deseo de trabajar juntos como músicos ‘improvisadores’ y desarrollar nuevas ideas y explorar nuevas direcciones. Esto probó ser la más fructífera e interesante relación que he tenido musicalmente después de un largo tiempo. [de hecho desde los primeros días pioneros de Zoviet France]. Mark y yo trabajamos en forma fluida y no tuvimos la necesidad de discutir o formular estrategias de metodologías de composición. Todo llegó en forma natural e intuitiva. Es muy bueno que alguien que lance ideas y que salgan en forma gruesa y rápida cuando estamos juntos.
Hay un nuevo álbum de Reformed Faction que está con la autoría de Mark y yo y que va a salir alrededor del próximo mes.
Hemos realizado muchas grabaciones y tenemos muchos otros proyectos y colaboraciones por venir. Un nuevo álbum con Jared Louche de Chemlab ya está terminado y debería salir en Invisible Records este año. Este es un álbum de poesía y de lecturas con música compuesta y ejecutada por Mark y yo. Se espera que haya muchos trabajos y sorpresas del proyecto colaborativo Reformed Faction”.

¿El hecho de obtener una calificación formal en música te ha dado un nuevo enfoque en tu música?

“Volví por mi cuenta a la universidad. Cuando eres joven y no estás seguro qué es lo que quieres hacer, la experiencia de la universidad es a menudo coloreada con expectativas de empleo o presiones de donde sea para de alguna forma tener ‘éxito’. Mi primera experiencia educación institucional en el alto nivel académico, no fue del todo una experiencia enriquecedora y estaba decidido a que iba a disfrutar y a sacar lo máximo de esta experiencia de post graduado. La forma en como salieron las cosas fue muy positiva y estimulante y fui capaz de consolidar y apreciar mi propio trabajo en distintos contextos y en realidad gané confianza en los enfoques que tenía instintivamente y de los que había logrado en los últimos veinte y cinco años.
No creo que haya cambiado mi enfoque hacia la música, pero he desarrollado un mejor entendimiento de la relación con la música en cuanto a su contexto y contemporaneidad, que lo que he producido hasta ahora en un sentido académico e histórico”.

Tú te impresionaste mucho con la voz de Toloka y sus tradicionales cantos femeninos rusos en “Mental Traveller” [Indiestate, 2006], un álbum colaborativo junto a Evgeny Voronovski. ¿Te gustaría seguir explorando este tipo de sonidos?

“He utilizado a vocalistas femeninas en el pasado como fuentes de sonido y colaboradores y he sido afortunado en conseguir en varios álbumes la voz de Toloka, para reconstruir y reensamblar y utilizarla en mi trabajo.
Siempre me ha gustado el contenido emocional y expresivo que puede ser conducido con la voz femenina. Alguno de los primeros cantos que recuerdo por el cual me sentí movido, fue el canto escocés que escuché en la radio cuando era muy joven. Las canciones eran cantadas en galés por lo que no entendí las letras, pero eso es en efecto, una buena cosa. No hablo ruso ni árabe pero he utilizado cantos tradicionales de cantantes femeninas de estos países y me he concentrado en las posibilidades creativas y melódicas inherentes a las estructuras vocales.
Ciertamente voy a utilizar nuevamente estos sonidos en mi trabajo y ya he incorporado alguno de los cantos de Toloka en nuevos temas y tengo en mente un proyecto que será hecho completamente de elementos deconstruidos de sus cantos re-sampleados y reconstruidos en nuevas composiciones”.

¿Nos podrías dar un adelanto de tus próximos proyectos musicales?

“Gracias!”
“He estado trabajando en algunos proyectos que ya he mencionado y estoy también trabajando en una nueva serie de animaciones en video que darán una referencia visual a algunas de las obras musicales que he compuesto. El proyecto además explora la idea de extrañas desapariciones y de ‘dar un paso en otras dimensiones’.
Hay una riqueza en tales casos que pueden ser buscados en Internet. Siempre he estado fascinado por la fragilidad de la ‘existencia’. Para darte un ejemplo: Trabajo a tiempo parcial en el colegio de mis hijas que está muy cerca de mi casa y hace poco un día, en una de esas mañanas improductivas haciendo tareas domésticas, me sentía cansado y frustrado porque tenía que ir a trabajar y 15 minutos antes de partir al trabajo, decidí que iba a hacer sólo una grabación antes y entonces rápidamente grabé un teclado, utilizando sonidos de trompetas que fueron tocadas en vivo y completamente improvisadas. Lo terminé a los 12 minutos y luego cerré el estudio y me fui a trabajar. Cuando regresé esa tarde escuché el tema que había grabado y que estaba inspirado por la rectitud y la desolación de los sonidos y comencé a trabajar en más temas e hice un álbum completo.
Si hubiera decidido que no podía hacer nada, porque no había tiempo dado que tenía que ir a trabajar, entonces esa música no podría haber existido.
Estas consecuencias son algo que continuamente fascinan y le dan color a mi trabajo”.

Guillermo Escudero
Marzo 2007

 

Are any differences in the way you worked with analog equipment in the early days as Rapoon and nowadays with a laptop?

“Yes there are differences but I am constantly trying to work in new ways because I find it helps creatively to approach things from a new or different direction. In the earlier days there were less choices. It was a great achievement to be able to procure a couple of second-hand ¼” analogue tape machines and be able to multi-layer sounds and create pieces in, what would now seem, a very crude fashion. However there is an energy and spontaneity in that direct approach that can sometimes be lost when working methods become more complex. That is why I constantly try and change or introduce new working methods so that there is the element of uncertainty and discovery inherent in the pieces as well as the overall critical methods of composition that come with maturity.
These days I use Pro Tools as my recording, mixing and compositional software because I find it very easy to use and intuitive and it doesn’t get in the way of the creative process which can be a problem with other Audio/midi sequencing software. Pro tools simply replaces a whole load of analogue equipment and allows you to use it in much the same way as the equipment it replaced. I love experimenting and I haven’t abandoned hardware I just change the bits of equipment that I use but keep some old favourites as they have unique sound manipulation or design characteristics.”

Please tell us about The Reformed Faction of Soviet-France and renamed as Reformed Faction made up of former members of Zoviet France [Andy Eardley, Mark Spybey and you]. Are you still involved in this project and what was the purpose behind this reunion?

“Initially we were interested to see if we could all work together again and maybe produce some interesting collaborations. We all lived in the same area (around Newcastle Upon Tyne) once more and so it was easy to get together and begin recording. I think the first album produced some good results but the main thing to emerge from this reunion was the development of a working partnership between Mark Spybey and myself. We had both found ourselves working individually along similar paths but perhaps more importantly there was a similar desire to work together as “improvising” musicians and develop new ideas and explore new directions. This has proved to be the most fruitful and exciting relationship that I have had musically for a long time. (In fact since the early pioneering days of ZF.) Mark and I work together very easily and don’t need to discuss or formulate strategies of compositional methodologies. It all comes very naturally and intuitively. It is great to have someone to bounce ideas off, and ideas come thick and fast when we get together.
There is a new album of Reformed Faction, which is now paired down to Mark and myself, which will be out in the next month or so.
We have done a lot of new recordings and have many other projects and collaborations on the go. A new album with Jared Louche of Chemlab is finished and should be out this year on Invisible Records. This is an album of poetry/spoken word with the music composed and played by Mark and me.  Expect a lot more work and surprises from the Reformed Faction collaborative project.”

Gaining a formal qualification in music has given you a new approach in your music?

“I went back to University for myself. When you are younger and you are not really sure what it is that you want to do the experience of university is often coloured with expectations of employment or pressures from elsewhere to somehow ‘succeed’. My first experience of Institutional Education at Higher Degree level hadn’t been an altogether enriching experience and I was determined that I would enjoy and get the most from this Post Graduate experience. The way things worked out was very positive and encouraging and I was able to consolidate and appraise my own work in different contexts and I actually gained confidence in the approaches that I had instinctively realised over the past twenty-five years.
I don’t think I have changed my approach to music but I have a developed a better understanding of the contextual and contemporary relationship of the music I have produced so far in an academic and historical sense.”

You were really impressed by Toloka vocals with her traditional Russian singing on 'Mental Travellers', a collaborative album alongwith Russian artist Evgeny Voronovski. Would you like to continue exploring these kinds of sounds?

“I have used female vocalists in the past as sound sources and collaborators and I have been lucky enough to get a whole albums worth of singing from Toloka to deconstruct and reassemble and use in my own work.
I have always loved the expressive and emotional content that can be conveyed with the female voice. Some of the first singing that I remember being really moved by was Scottish plain song that I heard on the radio when I was very young. The songs are sung in Gaelic and so I did not understand the words but that is actually a good thing. I do not speak Russian or Arabic but I have used Traditional singing from Female singers from both of these countries and concentrated on the creative, melodic possibilities inherent in the vocal structures.
I will certainly be using these sounds again in my work and have already incorporated some of Toloka’s singing into new pieces and have a project in mind that will be made almost entirely from deconstructed elements of her singing re-sampled and reconstructed into new compositions.”

Could you give us an advance of your next musical projects?

Thanks!
“I have been working on a few diverse projects that I have already mentioned and I am also working a new series of video animation pieces that will give some visual reference to some pieces of music that I have already composed. The project further explores the idea of strange disappearances and ‘stepping into other dimensions’.
There is a wealth of such cases that can be researched via the Internet and I have always been fascinated by the fragility of ‘existence’. To give you an example: I work part-time at my daughters school which is very close to my home and one day recently I had about 15 minutes before I needed to leave the house to go to work.  It had been an unproductive morning doing chores rather than music and I was feeling tired and frustrated at having to go to work. I decided that I just had to do some recording before I left and so I quickly recorded some keyboard, using trumpet sounds that were played live and completely improvised. It lasted 12 minutes and then I turned of the studio and left for work. When I returned that evening I listened to the piece I had recorded and was inspired by the directness and bleakness of the sounds and so I worked on more pieces and developed a whole album.
If I had decided that I couldn’t be bothered to do anything because there wasn’t time before I needed to go to work then this music would not have existed.
Those consequential pathways are something that continually fascinate and colour my work.”

Guillermo Escudero
March 2007

 

Last Updated ( Sunday, 25 March 2007 )
 
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