Advertisement
Home
Interviews
Blog
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Audio
Podcast
Links
Info
Contact Us
Podcast
Syndicate
feed image
Home
Alan Courtis PDF Print E-mail
User Rating: / 0
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
Wednesday, 15 February 2006
alan_courtis_interior_entrevista.jpg  

Alan Courtis, aka Anla Courtis, Courtis es un destacado guitarrista y artista sonoro que vive en Buenos Aires. El es uno de los puntales en la música noise/digital/drone en el actual underground.
En esta entrevista Courtis deja con claridad sus propósitos en la música; su permanente búsqueda de nuevas posibilidades sonoras; su aproximación a los instrumentos como fuentes y materiales a trabajar; la interacción entre las ideas/sentidos y las formas libres para la música; el no 'controlar' los sonidos, sino que éstos se desarrolen y fluyan entre el formato estructurado yla improvisación. Courtis tiene un sólido background, estudiando guitarra clásica, piano, teoría y composición. Es graduado de la Universidad de Buenos Aires en Ciencias de la Comunicación. En el campo musical, lleva a cabo en dicha universidad un taller anual para personas sin y con discapacidad.
Tocó la guitarra en varias bandas y en 1993 fue co-fundador de Reynols, grupo que se ha transformado en culto y que se separó el pasado año, aunque algunos de sus miembros siguen trabajando juntos.
Ha colaborado en vivo y en estudio con variados e importantes artistas como Lasse Marhaug, Massona, Lee Ranaldo [Sonic Youth], Richard Bishop [Sun City Girls] Pauline Oliveros, Yoshimi P-Wee [Boredoms], John Oswald, The Moglass, Francisco López, Makoto Kawabata [Acid Mothers Temple], por nombrar a algunos.
Courtis comenzará este mes una gira en el 9º Festival de Música Experimental [LEM] que se lleva a cabo en el barrio de Gràcia en Barcelona, junto al destacado ruidista argentino Pablo Reche [siendo esta la primera vez que tocan juntos en Europa]. 
Sitio de interés www.geocities.com/a_courtis

  

Alan Courtis, aka Anla Courtis, Courtis is a remarkable guitarist and sound generator who lives in Buenos Aires. He's the leading force of the underground in the noise/digital/drone music field.
In this interview Courtis makes himself clear about his purposes in music: the permanent searching in discovering new possibilities of sounds, his approach with the instruments as the interaction between the ideas/sense and a source material; and the freeforms for the musicwithout 'controlling' sounds and improvising and letting the music unfold fluently.
He has a solid background as a trainee on classical guitar, piano, theory, composition and graduate of the University Of Buenos Aires in Communication Science. In the music field he carries out an annual music workshop at this university for people with and with out 'disabilities'.
He has played guitar in several bands and in 1993 he's co-founder of Reynols, nowadays a kind of cult band that split-up last year, although some of its members still work together.
He has a wide discography of more than 20 albums as a solo artist, with Reynols about other 20 records released and new releasesto come out soon.
He has collaborated live and in the studio with several artists such us Lasse Marhaug, Massona, Lee Ranaldo [Sonic Youth], Richard Bishop [Sun City Girls] Pauline Oliveros, Yoshimi P-Wee [Boredoms], John Oswald, The Moglass, Francisco López, Makoto Kawabata [Acid Mothers Temple], to name a few.
Courtis is going to start a tour this month at the 9th Experimental Music Festival [LEM] in Gràcia-Barcelona, alongwith Argentinean noise-maker Pablo Reche [they are playing together for the first time in Europe]. 
Link of interest www.geocities.com/a_courtis

¿Tu trabajo con guitarra, drones y ruido, es una suerte de investigación, una continua búsqueda de nuevos sonidos? ¿En qué estás más interesado cuando estás haciendo música digital o basada en guitarras?

"Bueno, supongo que estoy interesado en muchas cosas muy distintas, tal vez demasiadas... por lo que se hace un poco difícil contestar tu pregunta. Creo que en algún sentido la práctica musical es una investigación perpetua, por lo que no debería resultarle extraño a nadie el explorar profundamente todas las posibilidades sonoras de los instrumentos que uno usa… En cualquier caso no me parece demasiado interesante hablar de técnicas y esas cosas, por supuesto hay un montón de cosas que se pueden hacer, pero finalmente todo depende de la forma de conexión que uno pueda establecer con los materiales con que se trabaja.
Y volviendo a tu pregunta diría que tal vez lo único que me interese en este campo sería poder interactuar con los sonidos en sí mismos como formas de vida. Hay una larga tradición en entrenar a los músicos meramente como expertos en ‘controlar’ sonidos, pero personalmente prefiero dejar existir a los sonidos y disfrutar el misterio de su presencia viviente".

Tu taller anual de música en la Universidad de Buenos Aires es una buena forma de difundir la música, especialmente la de vanguardia. ¿Qué tipo de impacto ha tenido estos talleres a lo largo de los años?

"Acá en Buenos Aires trabajo en varios talleres para personas con ‘discapacidad’. El que mencionás es el taller de la Fundación Artistas Discapacitados que se da en la UBA. Este es un proyecto bastante especial porque integra gente con y sin ‘discapacidad’, con y sin entrenamiento musical y con un rango de edades que va de 7 a 70…
Por estas grandes diferencias elegimos trabajar básicamente con la improvisación y es siempre un desafío, pero creo que es una actividad muy positiva para todos. Las personas con ‘discapacidad’ son usualmente muy creativas y disfrutan muchísimo de su interacción con el sonido.
En verdad tienen una forma muy fresca pero profunda de relacionarse con la música que me influyó mucho a la hora de encontrar mi propio enfoque con la música, por eso muchas veces en este proceso recibo más de lo que puedo dar..."

Tu has colaborado tanto en vivo como en estudio con destacados artistas como Lee Ranaldo [Sonic Youth], Rick Bishop [Sun City Girls], Makoto Kawabata [Acid Mothers Temple], Yoshimi P-Wee [Boredoms], John Oswald, The Moglass, Francisco López, por nombrar algunos. ¿Qué es lo que nos podrías contar acerca de tu experiencia de tocar con estos músicos?

"Es cierto que tuve la suerte de poder tocar todos estos años con un montón de gente interesante y creo que siempre se puede aprender algo nuevo de las personas con las que uno trabaja. Me resulta algo inspirador poder tocar y compartir proyectos con músicos de todo el mundo de diferentes extracciones.
La lista de gente con la que he colaborado es bastante larga, algunos son más conocidos que otros pero creo que todos son importantes y la música es una gran forma de compartir experiencias y puntos de vista. Los proyectos de colaboración son bastante distintos y sus características y atmósferas pueden variar enormemente dependiendo de la gente que esté involucrada y de los objetivos [si es que los hay…]. Algunas veces son colaboraciones por correo como los discos que hicimos con Lasse Marhaug, Culver, Kouhei Matsunaga [y varios títulos por venir…], otras veces son grabaciones en estudio como las que hicimos con Joseph Hammer, Mitchell Brown, Leticia Castaneda y Albert Ortega o Tatsuya Yoshida y Kondo Hideaki, y finalmente otras veces son directamente shows en vivo como los conciertos con Makoto Kawabata, Rick Bishop-Dave Knott, Yoshimi P-wee & Seiichi Yamamoto, Massona, Solid Eye, etc. Una de mis primeras y más importantes experiencias en el campo de las colaboraciones fue con Pauline Oliveros, ella es increíble como persona y música, por eso fue algo impresionante poder encontrarnos con ella y simplemente tocar un show completo sin ningún plan previo, y funcionó sorprendentemente bien…
Quisiera también mencionar dos grandes personas con las que tuve la suerte de poder colaborar y que repentinamente fallecieron en los últimos meses: Hugh McIntire del legendario grupo canadiense The Nihilist Spasm Band y Koji Tano [MSBR], una de las figuras clave de la escena Noise Japonesa. Mis mayores respetos para ellos donde quiera que estén..."

¿Nos podrías comentar acerca de tu enfoque musical en tu grupo Minexio VIII?

"Minexio es un colectivo de improvisación sin líderes en particular [el número tras el nombre cambia de acuerdo al número de personas intervinientes]. Hace años que tocamos - incluso como proyecto paralelo en los tiempos de Reynols -. La formación puede variar en cada concierto o sesión pero normalmente incluye a: Roberto Conlazo, Pacu Conlazo, Fernando Perales, Charly Zaragoza, Christian Lyardet y también a invitados como Rino Cejas, Willy Heffernan, Charly Canelo, Langosta y Fernando Gallardo. Minexio no toca demasiado en vivo pero el año pasado hicimos un breve pero intenso tour por Alemania y Suiza.
En el archivo hay cantidad de horas de grabaciones en una encantadora baja-fidelidad y también hicimos un disco: ‘Vida Psíquica de los Caracoles’ que salió por Águila Records".

¿Estás de acuerdo con que la vanguardia en estos días está desarrollando y expandiendo nuevos e inesperados sonidos en parte dado por la tecnología?

"Bueno eso depende de lo que considerás ‘Inesperado’. Para poner un ejemplo, Russolo ya estaba haciendo música con diversos ruidos alrededor de 1920… así que ese enfoque en verdad no tiene nada de ‘nuevo’… Es cierto que la tecnología digital facilita las cosas en especial en el tema grabación y edición, pero más allá de las facilidades técnicas, eso de por sí solo no significa nada. Y, aparte de ser una categoría incierta para bateas de disquería, es difícil decir qué es lo que significa ‘avant-garde’ hoy en día.
De cualquier manera para el futuro de la música espero algo más que solamente música de computadoras… Desde mi punto de vista el próximo paso debería ser música liberada del sonido físico: música psíquica en estado puro".

¿Entiendo que incluso después de la separación de Reynols todavía ustedes tocan juntos?

"Reynols solamente finalizó un ciclo. Pero en realidad nunca nos separamos como grupo humano. Y sí, seguimos desarrollando distintos proyectos en conjunto, Minexio es uno de esos proyectos y también seguimos tocando con Miguel en Sol Mayor. Hay ciclos en los cuales la energía se concentra en un solo proyecto [como fue el caso de Reynols] pero creo que ahora es un período en el que todos tenemos más libertad para probar diferentes cosas con enfoques diversos, lo cual también es interesante. Por ejemplo tocamos como banda para Damo Suzuki [de Can] en su primera visita a Sudamérica, y recientemente tocamos en el Festival Decibel con Lasse Marhaug, Tom Hovinbole, James Plotkin etc., también Roberto [Conlazo] está trabajando ahora con un nuevo grupo con 12 integrantes llamado Cosmic Mostacholli, y yo estoy bastante ocupado con colaboraciones y componiendo.
De cualquier manera hay más material relacionado con Reynols por editarse. Estamos remasterizando viejas cintas para un disco enfocado en los primeros años, cuando la banda se llamaba ‘Burt Reynols Ensamble’ y todavía tocábamos con Christian Dergarabedian [C.D.], quien luego se mudó a España. Por otro lado próximamente se está editando en Canadá ‘No Borders to No Boreders’ el disco de remixes que hicimos con The Nihilist Spasm Band en el 2002. También esperamos poder hacer en el futuro una caja con grabaciones inéditas seleccionadas de los archivos, y finalmente hay muchos viejos proyectos realizados que supongo aparecerán tarde o temprano..."

Texto Guillermo Escudero
Octubre 2005

  

Your work with guitar, drones and noise are a sort of research, continuous exploration of new sounds. In what are you interested most when you are doing digital or guitar based music?

"Well I’m interested in many different things, probably too many... so it’s difficult to answer your question in only one sense. In a way I think music practice is a never-ending research, so it shouldn’t be strange to explore in a deep way the sound possibilities of the instruments you play with... Anyhow for me it’s pretty pointless to talk about techniques and all that, of course there are lots of things you can do but finally the whole thing depends on the connection you can get with the stuff you are using.
But returning to your question, I’d say maybe the only thing I’m interested in this field would be to interact with sounds as living forms of life. There is a long tradition of musicians trained merely as experts in ‘controlling’ sounds, but I personally prefer to let sounds exist and just enjoy the mystery of their living presence."

Your annual music workshop at the University Of Buenos Aires is a good way of spreading the music, specially the one in the avant-garde vein. What kind of impact has had these workshops over the years?

"Here in Buenos Aires I’m running some workshops for people with ‘disabilities’, that one you mention is on the Fundación Artistas Discapacitados [Disabled Artists Foundation]. That’s a very special project because it integrates people with and without ‘disabilities’, with and without music training and with a range of ages going from 7 to 70... because of all this big differences we decided to work basically with improvisation and it’s always a challenging task, but I think it is very positive for everybody.
People with mental and physic ‘disabilities’ are really very creative and they enjoy a lot their interaction with sound.
In fact their fresh but deep approach to music has been very important for me to find my own way through music, and sometimes in this process I certainly take more than what I can give...”

You have collaborated both live and in studio with manyremarkable artists like Lee Ranaldo [Sonic Youth], Rick Bishop [Sun City Girls], Makoto Kawabata [Acid Mothers Temple], Yoshimi P-Wee [Boredoms], John Oswald, The Moglass, Francisco López to name just a few. What could you tell us about the experience of playing with these musicians?

"Well, it’s true that I’ve been lucky to play over the years with a lot of interesting people and I think you can always learn something new from the people you are working with. For me it’s inspiring to play and share projects with musicians with different backgounds from the entire world. The list of collaborators I’ve worked with is pretty long, some of them are better known than others but I believe everybody is important and music itself is a great way to share experiences and points of view.
The collaboration projects itself are usually very different, so their qualities and atmosphere can change a lot depending on the people involved and the aims [if there is any...]. Sometimes are mail collaborations like the records we made with Lasse Marhaug, Culver, Kouhei Matsunaga [and several forthcominng titles...], sometimes are Studio recordings like the ones with Joseph Hammer, Mitchell Brown, Leticia Castaneda & Albert Ortega or Tatsuya Yoshida & Kondo Hideaki, and finally some are just live shows like the gigs with Makoto Kawabata, Rick Bishop-Dave Knott, Yoshimi P-Wee & Seiichi Yamamoto, Massona, Solid Eye, etc. One of my first and more important experiences in this field was with Pauline Oliveros in New York, she is an incredible musician and person, so was great to meet her and just play a whole show without any clear plan, it worked surprisingly well...
I would also like to mention two great persons that I’ve collaborated with that suddenly died in the last times: Hugh McIntire of the legendary Canadian group The Nihilist Spasm Band and Koji Tano [MSBR] one of the key figures of Japanese Noise, my big respect for them wherever they are...”

Could you please tell us about the musical approach of your Minexio VIII group?

"Minexio is an improvisation collective with no leaders [the number in the name currently changes depending on the personnel involved in each session]. We have been making sounds for years -even as a paralel project in the Reynols times-. The line-up can change with each concert or session but normally includes: Roberto Conlazo, Pacu Conlazo, Fernando Perales, Charly Zaragoza, Christian Lyardet and also guests like Rino Cejas, Willy Heffernan, Charly Canelo, Langosta y Fernando Gallardo. Minexio does not play to much live but last year we made a brief but intense tour in Germany and Switzerland.
There are many hours of charming lo-fi recordings collected in the archive and we made a release called ‘Vida Psíquica de los Caracoles’ for Águila Records."

Do you agree that nowadays avant-garde music it’s developing and expanding new and unexpected sounds due in part of technology?

"Well actually it depends on your point of view what to consider 'unexpected', for instance Russolo was making music with diverse noises around 1920...so that approach seems nothing really 'new' at all... It’s true that digital technology makes things easier for recording and editing, but beyond the technical facilities that means nothing. And beside of being an uncertain category for record stores, it is not easy to say what 'avant-garde' means nowadays.
Anyhow about future of music I’d expect something more than only computer music, from my point of view the next step should be music liberated from the physic sound: psychic music in pure state."

I understand that even after Reynols split-up you still play together?

"Well Reynols only ended a cycle. But actually we never split-up as human group, so yes we are still working together in different projects, Minexio is one of these projects and then we still play with Miguel in Sol Mayor. There are cycles were the energy is focused in only one project [like it happened with Reynols] but I think now is a period where we all have more freedom to try different things with different approaches, which also is interesting. For instance we played as band for Damo Suzuki [of Can] in his first visit to South America, and recently played on the Decibel Festival with Lasse Marhaug, Tom Hovinbole, James Plotkin, etc. also Roberto [Conlazo] is now working with a new group involving 12 musicians called Cosmic Mostacholli and I’m pretty busy with several collaborations and solo stuff.
But anyway there are more Reynols related releases coming. We are now remastering old tapes for a release focused on the first years, when the band was called “Burt Reynols Ensamble” and we were still playing with Christian Dergadabedian [C.D.], who later moved to Spain. And soon it will be released in Canada ‘No Borders to No Borders’ the remix record we made in 2002 with The Nihilist Spasm Band. We also expect to do in the future a boxset with selected archive recordings that are still unreleased, and finally there are many old finished projects that will appear sooner or later..."

Text Guillermo Escudero
October 2005

Last Updated ( Friday, 24 February 2006 )
 
< Prev   Next >
Imágenes al azar
No Images

creative commons