Advertisement
Home
Interviews
Blog
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Audio
Podcast
Links
Info
Contact Us
Podcast
Syndicate
feed image
Home arrow Interviews arrow The Hunter Gracchus
The Hunter Gracchus PDF Print E-mail
User Rating: / 1
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
Sunday, 18 April 2010
 
the_hunter_gracchus_interior_entrevista.jpg  

The Hunter Gracchus es un grupo de improvisación que reside en Shefield cuyos miembros son Jon Marshall, Fiona Marshall y Syed Kamran Ali. Jon y Fiona dirigen el sello Singing Knives y Kamran tiene el proyecto paralelo Harappian Night Recordings.
Los tres junto a Ben Norris y Rob Lye (del grupo Chora), Pascal Nichols y Kelly Jones (quienes graban como Part Wild Horses Mane on Both Sides), tocan en el colectivo Le Drapeau Noir.
THG acompañados de instrumentos acústicos, clarinete, guitarra eléctrica, voces guturales, electrónica, micrófonos de contacto y percusión metálica, muestran una estética de sonido de baja fidelidad y especialmente el interés por explorar sonidos nuevos, a través de una mezcla de psicodelia, rock, noise, drones
www.chocolatemonk.co.uk, www.myspace.com/thehuntergracchus, www.singingknivesrecords.co.uk


   

The Hunter Gracchus is an improv outfit form Sheffield whose members are Jon Marshall, Fiona Marshall and Syed Kamran Ali. Jon and Fiona run the Singing Knives record label and Kamran has side-project called Harappian Night Recordings.
The three of them alongside Ben Norris and Rob Lye (from the Chora outfit), Pascal Nichols and Kelly Jones (who records under the alias of Part Wild Horses Mane on Both Sides) plays in Le Drapeau Noir collective.
THG plays acoustic instruments, clarinet, electric guitar, guttural vocals, electronics, contact mics and metal percussion, offering an aesthetic with a low-fi sound but specially interested in exploring new sounds, through a mix of psychedelia, rock, noise, drones.
www.chocolatemonk.co.uk, www.myspace.com/thehuntergracchus, www.singingknivesrecords.co.uk

¿Que clase de expresiones artísticas podrían encajar perfectamente en tu música?
 

“Estamos colaborando con una compañía de danza para una presentación en abril que debería ser interesante. Los vimos el año pasado presentándose con No Neck Blues Band en Newcastle y después que todo el mundo se fuera a un bar céntrico. Con sus largas barbas plisadas, ropa y vistosos bastones, por lo que el grupo estaba llamando negativamente la atención de algunos skinheads locales. Los bailarines difuminaron la situación haciendo un círculo de breakdance, así cada bailarín hacía algo más injurioso que el último y los agresivos skinheads desaparecieron”.
 

¿Cuál es tu opinión del ruido y caos en tu música?
 

“Creo que la mejor forma de responder a esta pregunta es haciendo una analogía política. A menudo la gente ve los sistemas sin un orden dominante. En el caso de la música, un compositor una clave o un sello específico, es insoportablemente caótico. El anarquismo a menudo es retratado de esta forma. Sin embargo, nosotros creemos que en las mutuales beneficiarias cooperativistas descentralizadas y no jerárquicas, hay un campo de acción para que los resultados sean productivos y compensatorios. Esto es verdad tanto en la política como en la música. En ambas cosas en el intercambio espontáneo y equitativo, los individuos son empoderados y pueden crear algo más abstracto, flexible y bello. Supongo que esto es intimidante para algunas personas que están conformes con el orden hegemónico, pero es lo que nosotros encontramos interesante. Nos parece que la actual estructura en la música pop comercial y clásica es rígida, opresiva y dominante. Estos sonidos metronómicos y cromáticos nos parecen completamente anti naturales y no son interesantes sino que sonidos fracturados, discordantes y caóticos, dentro de lo cual encontrarás  muchos patrones, ritmos y texturas cambiantes y momentáneos. Donde quiera que sea posible tratamos de evitar en todo lo que hacemos la pesada mano del hombre”.
 

¿Cuándo y porqué comenzaron a hacer música?
 

“No puedo hablar por Fiona y Kamran pero de alguna manera quise sacar a la luz mi banda ideal. Uno que tiene un visceral ribete punk pero que también era variado a nivel sonoro e interesado en lo artístico. He tenido suficiente con leer comentarios de bandas punk de culto de los ’70 en adelante, pero me he sentido decepcionado por su realidad”.
 

¿Cuál es el próximo paso para The Hunter Gracchus?
 

“El próximo paso para The Hunter Gracchus es aprender a recrear verdaderamente la libertad de tocar que podemos conseguir fácilmente en la privacidad de nuestra práctica en el espacio público en nuestros conciertos. Aprovechando esa gran experiencia compartida en frente de extraños en un momento preciso pre-determinado. Es más difícil de lo que suena. También estamos a la espera que alguien edite un LP de grabaciones que hicimos en Sudamérica (en 2009 y que los llevó a Argentina y Chile, entre otros países).
Otra cosa en la que estamos entusiasmados es por la posibilidad de colaborar con el torcido genio que es Mama Baer und Kommissar Hjuler. OH! también estamos expectantes a la edición del increíble álbum en solitario de Fiona que saldrá bajo el alias de Blue Yodel”.
 

Guillermo Escudero
April 2010

 

   

With what sort of art form would perfectly fit your music?
 

"We are collaborating with a dance ensemble for a performance in April which should be interesting. We saw them do a show with the No Neck Blues Band last year in Newcastle and afterwards everyone went to a city centre bar. With their long pleated beards, elaborate clothes and ornate walking sticks NNCK were getting some negative attention from some local skinheads. The dancers diffused the situation by starting a breakdancing circle, people taking turns to do something more outrageous than the last person, and the aggressive skinheads soon disappeared."
 

What’s your opinion about noise and chaos in your music?
 

"I think I can best answer this question by political analogy. Often people see systems without a dominant centralised order, in music's case a composer or a key or a regular time signature, as being unbearably chaotic and unproductive. Anarchism is often portrayed like this. However, we believe that in decentralised, non-hierarchical, mutually beneficial cooperatives there is the scope for far more productive and rewarding results. This is true both of politics and music. In both things the spontaneous interchange of equal, empowered individuals can create something of far greater intricacy, flexibility and beauty. I guess this is intimidating for some people who are comfortable with a hegemonic order but it is what we find interesting. We find the rigid structure present in commercial pop music and classical music as oppressive and overbearing. These metronomic and chromatic sounds seem entirely unnatural to us and are not as interesting as fractured, discordant and chaotic sounds within which you can find many momentary and ever changing patterns, rhythms and textures. Wherever possible we try to avoid the heavy hand of man in everything we do."
 

When and why did you start making music?
 

"I can't speak for Fiona and Kamran but in a way I wanted to bring into existence my ideal band. One that had a visceral punk edge but which was also sonically varied and artistically interesting. I'd had enough of reading reviews of art-punk bands from the 70s onwards and being disappointed by the reality of them."
 

Which is the next step for The Hunter Gracchus?
 

"The next step for The Hunter Gracchus is to learn how to truly recreate the freedom in playing which we get so easily in the privacy of our practice space in the public setting of a concert. Tapping into that shared peak experience in front of strangers at a precise pre-determined time. It's harder than it sounds. We're also waiting for someone to offer to put out an lp of recordings we made whilst in South America. Other than that we are excited by the prospect of collaborating with the twisted genius that is Mama Baer und Kommissar Hjuler. Oh and we're also looking forward to the release of the incredible solo album by Fiona which will be under the name Blue Yodel."
 

Guillermo Escudero
April 2010

Last Updated ( Sunday, 18 April 2010 )
 
< Prev   Next >
Imágenes al azar
No Images

creative commons