Advertisement
Home
Interviews
Blog
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Audio
Podcast
Links
Info
Contact Us
Podcast
Syndicate
feed image
Home arrow Interviews arrow Free Piece Of Tape
Free Piece Of Tape PDF Print E-mail
User Rating: / 2
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
Sunday, 12 December 2010
 
free_piece_of_tape_interior_entrevista.jpg    

Free Piece Of Tape es un dúo de Atenas formado in 2001 que trabajan con la improvisación y composición en tiempo real, utilizando dispositivos analógicos, instrumentos electroacústicos y otros fabricados por ellos mismos, algunos d elos cuales están inspirados en instrumentos que se utilizan en la música tradicional griega.
Combinan la improvisación; drone, cut-ups, sintetizadores junto a registros de campo sacados del bullicioso centro de la ciudad en el que viven.
Han editado y autoeditado dos CD-R's (2008-2009) y recientemente su álbum homónimo en Granny Records. 
www.grannyrecords.org y http://freepieceoftape.blogspot.com
 

   

 

Free Piece Of Tape is a duo from Athens formed in 2001 who works with improvisations and real time composition using analog and electroacoustic instruments and some of them self-built, some othem are inspired by the ones use in the traditional Greek music.
They combine improvisation; drone, cut-ups, synth sounds along with their invented instruments and field recordings from the crowded part of the city of Athens they live in.
They have self-releases and released two CD-R's (2008-2009) and recently a self-titled album on Granny Records.
www.grannyrecords.org y http://freepieceoftape.blogspot.com
 

 ¿De qué forma los influencia la ciudad en la que viven?
 

“Atenas es una ciudad que se ha convertido rápidamente en una metrópolis durante las últimas décadas. Es céntrico (en donde está nuestra sede), es populoso y tiene calles estrechas y muchos autos estacionados por todas partes. “Populoso” también es el mercado griego. Una banda FM muy utilizada, cerca de 10 canales nacionales de TV y muchos diarios gratuitos en los kioscos de todo el centro de la ciudad, son inherentes al estilo del ciudadano promedio. Otra característica relevante es que la mayoría de personas que viven en Atenas proviene de sectores rurales del país. Además, Grecia es al parecer es una plataforma transversal entre Europa, los Balcanes y Asia Menor”.
Hace 10 años que comenzamos a improvisar en instrumentos electrónicos, como pianos de juguete, pedales y sintetizadores. Junto a estos instrumentos y durante esos años experimentamos en los aspectos sonoros de nuestra vida diaria mencionada más arriba. Combinamos registros de campo, radio en vivo y sonidos de la TV, loops en mini-disk y ritmos pregrabados en discos de vinilo de música tradicional griega. Todo esto se basa en tapices de sonido maximalistas”.
 

Agradeceremos nos expliquen acerca de los instrumentos hechos por ustedes mismos.
 

“E: Comencé usando pedazos de madera de 3 a 6 pies como timbales. Hay un instrumento tradicional griego llamado ‘simantron’ que se utilizó en los monasterios griegos en lugar de campanas para llamar a rezar a los monjes y a otras actividades diarias. Coleccioné varios tipos de maderas en las calles, viejos edificios y sitios con construcción. Debido al hecho de que el tipo de madera que encontré no es el material original del simantron, adjunté un resorte paralelo que produce un sonido cálido. Hice una nueva combinación con un resorte y un tambor que generaba interesantes vibraciones. También he realizado varios tipos de kalimba con baratos materiales encontrados.
G: Actualmente utilizo varias clases de cierras para cortar madera atadas a la rueda de bicicleta y la utilizo como percusión o como suaves superficies sonoras para mini ‘eventos de audio’, muchos tipo de instrumentos de resortes de goma, muchas sonidos modulares poco usuales y conexiones”.
 

¿Ustedes trabajan en otras formas de arte?
 

“E: También trabajo en varios proyectos audiovisuales para teatro y exhibiciones de arte. Mi ocupación es operador de cámara para producciones en televisión, series y reality shows y me valgo de este trabajo para canalizar mi experiencia en proyectos de video personales.
G: “Soy diseñador gráfico-ilustrador y también he trabajado como diseñador de sonido para cine, danza y teatro”.

¿Tienen proyectos paralelos?

“E: No tengo proyectos paralelos permanentes en lo relativo a sonido. He realizado la música para un documental arqueológico. Puedes ver una sinopsis aquí:
http://www.youtube.com/watch?v=0LMvFI8gPAU
G: Actualmente trabajo en los siguientes proyectos:
BRUISED LEE:
http://www.last.fm/music/Bruised%2520Lee?ac=bruised%20lee
BALINESE BEAST:
http://www.last.fm/music/Balinese+Beast”.
 

Guillermo Escudero
Diciembre 2010 

 

 

 

 

 

   

 

How the city you are based has influenced your music?
 

"Athens is a city which has become a metropolis quite rapidly during the last decades. Its center (where our base is located) is crowded and has narrow streets full of vehicles parked all over the place. "Crowded" is also the Greek media market. A fully loaded FM band, about 10 national broadcasting TV channels and lots of free press lying on kiosks all around the city's center are inherent to the lifestyle of an average citizen. Another major characteristic is that most of the people living in Athens come from rural areas of the country. Moreover, Greece seems to be a cross platform between Europe, Balkan and Minor Asia."
It's been almost ten years since we first started improvising on electronic instruments, such as cheap toy pianos, pedals and synthesizers. Along with these instruments and during those years we experimented on the sonic aspects of our everyday life mentioned above. We have combined field recordings, live radio and TV sounds, mini disk loops and locked grooves on vinyl records of traditional Greek music. All of these based on a maximalistic sound tapestry."
 

Please explain us the sort of instruments you had self-built.
 

"During the last years we have gradually moved from using found audio footage to a more personal sonic enviroment.
E: I started using 3 to 6 feet long wood pieces as cymbals. There is a traditional Greek instrument called ‘simantron’ used in the Greek monasteries instead of bells in order to call the monks for praying and other daily activities. I collected several types of wood from the streets, old buildings and construction sites. Due to the fact that the kind of wood I found is not the actual material that the original simadron is made of, I attached a spring parallel to it so that it produces a warmer sound. I made another combination of a spring and a frame drum which generated amazing vibrations. I've also made several kinds of thumb pianos (kalimba), again using cheap found materials.
G: I currently use different kinds of iron wood cutters attached on road bicycle axis and used as percussion or touch sensitive audio surfaces for mini ‘audio events’ / various kinds of rubber band string instruments / loads of unorthodox sound module placements and connections."
 

Do you work with other art forms?
 

"E:I also work on several video projects for theatrical performances and art exhibitions. My occupation is camera operator for tv productions, series and reality shows and I have managed to benefit from it and channel my experience into personal video projects.
G: I am a graphic designer-illustrator and I have also worked as a sound designer for cinema, dance and theater."

Do you have side-projects?

"E: I don't have any permanent side projects concerning sound. I have made the music for an archaeology documentary. You can watch the trailer here:
http://www.youtube.com/watch?v=0LMvFI8gPAU
G: I am currently active in the following projects:
BRUISED LEE:
http://www.last.fm/music/Bruised%2520Lee?ac=bruised%20lee
BALINESE BEAST:
http://www.last.fm/music/Balinese+Beast."
 

Guillermo Escudero
December 2010
 


 



 

 

 

Last Updated ( Sunday, 12 December 2010 )
 
< Prev   Next >
Imágenes al azar
No Images

creative commons