Advertisement
Home
Interviews
Blog
Back Interviews
Reviews
Back Reviews
Articles
Audio
Podcast
Links
Info
Contact Us
Podcast
Syndicate
feed image
Home arrow Interviews arrow Tetuzi Akiyana
Tetuzi Akiyana PDF Print E-mail
User Rating: / 2
PoorBest 
Written by Guillermo Escudero   
Saturday, 08 March 2008
tetuzi_akiyama_interior_entrevista.jpg    

Tetuzi Akiyana empuja las fronteras de la improvisación, el rock y blues en el underground japonés y más allá.
En su lenta manera de tocar la guitarra utiliza una pocas notas y el silencio es un elemento musical dentro de una estructura minimalista. La guitarra desafinada es su estilo más conocido y hoy día está enfocado enteramente al perfecta entonación. Aunque actualmente está más interesado en el sonido interior de la guitarra.
Tetuzi tiene una extensa discografía y ha colaborado con los artistas experimentales más renombrados alrededor del globo.
www.japanimprov.com/takiyama

   

Tetuzi Akiyana pushes the boundaries of improv, rock and blues in the Japanese underground and beyond.
He’s a slow guitar player that uses few notes and silence as a musical element within a minimalist structure. The non-tuned guitar playing is his most known style and now he’s focused entirely on the perfect tuning though. But nowadays what’s interested him much is the inside sound of the guitar.
Tetuzi has numberless of releases and he has collaborated with the leading experimental artists around the globe.
www.japanimprov.com/takiyama

¿Cuáles son los principales elementos que trabajas con la guitarra? ¿Vibración, resonancia, manipulación electrónica?

“Últimamente utilizo más la guitarra acústica que la eléctrica. En cualquier caso, incluso cuando toco la guitarra eléctrica, lo que hago son cosas más bien simples, repetitivas de boggie/rock/blues o bien algo de guitarra preparada que me gusta llamarlo más bien enfoques eléctricos primitivos que manipulación electrónica. De cualquier modo con la guitarra acústica o eléctrica y en ambos casos presto atención a la vibración y resonancia, elementos clave en mis presentaciones en este momento”.

¿Al parecer a veces también utilizas cuerdas desafinadas
 como parte de obras no armónicas especialmente en las sesiones de improvisación?

En lo que concierne a mi estilo de tocar la guitarra acústica, ello ha sido más difundido en mis trabajo previos hasta hace dos años atrás aproximadamente. En realidad alguna vez mis intenciones fueron utilizar guitarras algo desafinadas. Aunque todavía uso guitarras desafinadas cuando toco la guitarra eléctrica preparada. Después de adquirir hace 18 meses atrás mi nueva guitarra acústica, intenté enfocarme en notas perfectamente afinadas, para producir una mayor vibración con la guitarra. Ahora me entretengo mucho con el sonido que proviene desde el interior de la guitarra. Entonces incluso uso cuerdas disonantes en situaciones de improvisación, en estos días utilizo la tonalidad perfecta de la guitarra”.

¿Qué aprendes en tus colaboraciones?

“Amistad, sin tener demasiado cuidado entre sí”.

¿Depende del tipo de música el que escojas la guitarra eléctrica o acústica?

“Sí en la grabación. En los conciertos, depende de mi temperamento y también del tamaño de la sala”.

¿Combinas tu música con otras formas de arte?

“Cuando era un niño, sólo habían discos de vinilo y cuando comencé a hacer discos, las carátulas se convirtieron en lo más importante para mí, aparte de la música.
También me gustan las fotografías, tanto mirarlas como sacarlas. Pero cuando toco en vivo, no me gusta colaborar con otras formas de arte como la danza o la performance. Hice mucho de este tipo de cosas antes y ahora siento hacer sólo música”.

Guillermo Escudero
Marzo 2009

   

Which are the main elements you work in the guitar playing? ¿Vibration, resonance, electronic manipulation?

“Recently I use much acoustic guitar than electric one. Anyway, even when I play the electric guitar, what I do is either very simple repetitive boogie/rock/blues things or something like prepared guitar which I rather call more like primitive electric approach than saying it an electronic manipulation. Either way with acoustic or electric, I do pay attention to both vibration and resonance which are kind of key elements of my performance at this moment.”

It seems that sometimes you also use out of tune chords as part of disharmonic pieces specially in the improv sessions?

“As long as taking about my acoustic playing style, maybe that has been more noticeable in my previous works until two years ago or so. Actually once it was one of my intentions to use slightly detuned guitar. I still use non-tuned guitar when I do the prepared electric guitar, though.
After I purchased my new acoustic guitar 18 months ago, I try to focus into more perfect tuning to make more vibration within the guitar itself. Now I am enjoying the sound coming from inside of the guitar so much. So even I use dissonance chords at improvising situations, I am using the perfect tuned guitar these days.”

What do you learn about doing collaborations?

“Friendship without too much care to each other.”

It depends on the kind of music you choose the electric or acoustic guitar?

“At the recording, yes. At concerts, depends on my temper and also the size of the room.”

Do you combine music with other art forms?

“When I was a kid, there were only vinyl records around. So as talking about making records, cover art became the most important besides the music on albums to me. I also like photos, both watching and taking. But at live situation, maybe I don't want to collaborate with other art like dance or performance. I did this kind of things much before, and now I feel like doing only music.”

Guillermo Escudero
March 2009

Last Updated ( Monday, 30 March 2009 )
 
< Prev   Next >
Imágenes al azar
No Images

creative commons